میزان بهره‌وری در کشت‌های سنتی زعفران در استان‌های خراسان رضوی و جنوبی پایین است

خانه   اخبار   میزان بهره‌وری در کشت‌های سنتی زعفران در استان‌های خراسان رضوی و جنوبی پایین است

معاون برنامه‌ریزی استانداری خراسان رضوی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با بیان این مطلب گفت: میزان بهره‌وری در کشت‌های سنتی این دو استان پایین و حدود سه کیلوگرم در هر هکتار است.

رضا جمشیدی با اشاره به اینکه وسعت اراضی زعفران در خراسان رضوی 61 هزار هکتار است، افزود: طی سال گذشته در مجموع 123 تن زعفران به ارزش 375 میلیون دلار از استان صادر شده است.

وی خاطرنشان کرد: دو استان خراسان رضوی و جنوبی 90 درصد تولید زعفران جهان را در اختیار دارند و بیش از 550 هزار نفر از کشاورزان این دو استان از کشت زعفران امرار معاش می‌کنند.

جمشیدی با بیان اینکه هم‌اینک 96 درصد زعفران تولیدی جهان متعلق به ایران است، ادامه داد: در این 96 درصد این میزان تولید در کشور سهم دو استان خراسان رضوی و جنوبی است.

وی تصریح کرد: 43 واحد فرآوری و بسته‌بندی زعفران با ظرفیت 350 تن هم در استان بوده، اما مشکلاتی در مسیر آن وجود دارد.

معاون برنامه‌ریزی استانداری خراسان رضوی با اشاره به تصویب برنامه جامع ساماندهی و بهبود تولید و فرآوری زعفران یادآور شد: با اجرای کامل این طرح می‌توان امیدوار بود این بخش دچار تحولی جدی شود.

جمشیدی تأکید کرد: در تولید این محصولات مشکلاتی چون کشت سنتی و روش‌های نه‌چندان به‌روز وجود دارد که باعث شده میزان تولید این محصول در واحد سطح بسیار پایین و به میزان 3.1 کیلوگرم در هکتار باشد که به معنی بهره‌وری پایین در بخش است.

وی اظهار داشت: کوچک بودن وسعت اراضی زیر کشت محصول که بسیاری از آنها کمتر از یک هکتار بوده و عدم پوشش بیمه‌ای این محصول از دیگر مشکلات این حوزه است.

جمشیدی همچنین گفت: ناکافی بودن یافته‌های تحقیق و عدم بکارگیری تکنولوژی‌های روز هم ازجمله مسائل حوزه بسته‌بندی و فرآوری زعفران است که باید برای رفع موانع از افزایش بهبود کیفیت و طرح‌های نوین بسته‌بندی در طرح‌های جهاد کشاورزی استان حمایت شود.

وی در ادامه افزود: مطالعات گسترده‌ای برای بازاریابی و تبلیغات به حد کافی انجام نشده و نمایشگاه‌های مختلفی برای عرضه آن برگزار نشده و برند واحدی هم در این زمینه وجود ندارد.

معاون برنامه ریزی استانداری خراسان رضوی در پایان خاطرنشان کرد: امروز این محصول با اسامی متفاوت و کیفیت‌های مختلف صادر می‌شود که در بازاریابی کار را با مشکل روبه‌رو می‌کند./

Comments are closed.